Om 100% Fremmed?
Gazi færdig _MG_8570

100 portrætter - Tivoli som kulisse

Udstillingens første 100 portrætter er skabt i Tivoli. Mange af projektets deltagere har ønsket at bryde med den ofte alvorlige og socialrealistiske portrættering af mennesker der har været på flugt. Tivoli fungerer netop som et helle fra verden udenfor hvor en anden leg med identitet, billedsprog og tilhørsforhold er mulig. Parken har fra start repræsenteret ”det danske og det fremmede” med lige dele nysgerrighed, hyldest, forsimpling og fortrængning.

Tivoli åbnede i 1843 mens nationalromantikken var på fremmarch i Europa. Følelsen af ”danskhed” blev båret frem af tidens romantiske kunstnere der sørgede for at folket kunne ”forestille sig nationen” som et fællesskab gennem nationalsange, malerier og romaner. I Tivoli stod de danske nationale symboler side om side med repræsentationer af det eksotiske, især Østens mystik. Fra slutningen af 1800-tallet var det ikke bare eksotiske landskaber, arkitektur og formsprog der blev vist frem i Tivoli, men også mennesker fra fjerne lande blev udstillet i de såkaldte Menneskeudstillinger.

Med 100%FREMMED? griber de hundrede tidligere flygtninge selv ind i historiefortællingen. Med humor og stolthed vælger de selv hvordan et opdateret portræt af ”de fremmede” skal se ud – Om de vil performe deres etnicitet, spise en is og tage en tur i radiobilerne, eller noget helt tredje. Fotograferingen foregår som i et fotostudie, hvor deltagerne klæder sig pænt på, vælger deres baggrund og poserer med de personer og genstande, der betyder mest for dem. Deres personlige fortællinger forbindes samtidigt så vidt muligt med Tivoli som et scenografisk og mentalt landskab.

”i Tivoli kunne Københavnerne fornøje sig med en borgerlig utopi hvor alle det moderne livs modsætninger forsonedes – eller fortonedes: De orientalske lamper bragte himmelen ned på jorden, haven bragte naturen ind i kulturen, arkitekturen bragte fyrstelig pragt inden for folkelig rækkevidde, forlystelserne gjorde arbejde til tidsfordriv, og, sidst men ikke mindst, alle de fremmede, man ustandselig løb ind i, ophørte med at være ligegyldige andre eller potentielle fjender: De blev en del af hele skuespillet”

Tivoli-Avisen, 1846.

"Vi er stolte over at lægge rammer til grand finale for et af de største danske fotokunstprojekter i nyere tid. 100 % Fremmed? har kunstfotografiet som centralt udtryk. Der er en kunstner bag kameraet. Men projektet handler mere om den tematik, hun har i fokus: Mangfoldigheden blandt de medborgere, der gennem de seneste 63 år er kommet til Danmark som flygtninge. De mange personlige bidrag fra hele landet tegner et tidsbillede, en – hidtil manglende – brik i fortællingen om Danmark."
Iben From
Direktør, KunstCentret Silkeborg Bad