.

Den kamp, som har afholdt mig fra at blive doven, er min kredsen om identitetsspørgsmål

Interessant kunst bygger på politiske eller psykologiske kampe. I det kommunistiske Polen, hvor jeg voksede op, var kunsten en kæmpende kunst, ofte i opposition til systemet, mens den i Danmark i start 70’erne primært var underholdende. Her var få problemer og dermed heller ingen virkelig oplagte kamppladser for kunsten at indtage. Hvis du ikke har noget at kæmpe for, risikerer du at blive doven. Den kamp, som har afholdt mig fra at blive doven, er en psykologisk kamp, der kredser om de identitetsspørgsmål, som flugten til Danmark satte i gang. Er jeg polak, polsk jøde, dansk jøde, dansker?

Også nutidens flygtningesituation er forbundet med dilemmaer, som kunsten kan afsøge. Et væsentligt spørgsmål er f.eks., om vi i Danmark skal hjælpe de virkelig trængte, eller om vi skal prioritere at passe på det velfærdssamfund, som vi har opbygget gennem så mange år? Jeg mener, at vi skal hjælpe, men have øje for proportionerne. Danmark er et mindre land med kultur og sprog, som vi skal værne om. Jeg arrangerede på et tidspunkt en række forestillinger og debatter, der kredsede om disse problemstillinger. Det var lige, så det slog gnister. Den positive og venlige konfrontation er afgørende i kunsten og i samfundet. Den bidrager til gensidig forståelse og renser luften.

Wladimir Herman / 79 år / mand / i et forhold / historiker og director /  Østerbro fra Polen / kom til Denmark i 1970 / opholdstilladelse samme år

Keyword

Kontakt

Metropolis
c/o Københavns Internationale Teater

Refshalevej 163 A, 1
DK-1432 København K
Mail: projekt@kit.dk

Links

Kunstprojekt
Tidligere flygtninge
Kunstprojekt København

Nordea Fonden
Følg udstillingen på de sociale medier