.

Hvorfor skulle Gud ikke have empati med dyrene?

Hvis vi siger, at kultur er noget, man har, så er jeg 100% fremmed, for jeg kommer med en anden kultur. Men hvis vi i stedet siger, at kultur er noget, vi gør, så er jeg 0% fremmed. Jeg er fra en kristen irakisk familie og har boet det meste af mit liv i Danmark. Det betyder, at jeg tit bliver placeret i nogle kasser, som jeg så alligevel ikke passer ind i, for jeg er hverken typisk iraker eller typisk dansk iraker. Det kan være frustrerende, men det giver mig samtidig frihed til at definere mig selv.

Korset om min hals symboliserer Gud, men ikke en kristen Gud som sådan, for jeg tror ikke på religion. De fleste steder er Gud beskrevet som en, der giver mennesker ret til at bruge dyr, som de vil, men det er jeg begyndt at sætte spørgsmålstegn ved. Hvorfor skulle Gud ikke have empati med dyrene? Jeg får dårlig samvittighed, når jeg spiser kød, og overvejer helt at lade være.Jeg tror heller ikke nødvendigvis på helvede, som det er beskrevet i Biblen, for hvis mennesker er store nok til at tilgive, så tror jeg ikke på, at én, der er større end mennesket, ville være så smålig ikke at kunne det samme. Jeg vil gerne blive bedre til at vise taknemmelighed over for de mennesker, som er omkring mig. Jeg har svært ved at sige tak til et menneske, som står over for mig, eller bede vedkommende om hjælp, men over for Gud kan jeg gøre det. Jeg tror, at det er en af grundene til, at troen er vigtig for mig.

Rand Tayih / 23 år / kvinde / enlig / studerer interkulturel pædagogik / Glostrup fra Irak / kom til Danmark i 2000 /opholdstilladelse samme år

Keyword

Kontakt

Metropolis
c/o Københavns Internationale Teater

Refshalevej 163 A, 1
DK-1432 København K
Mail: projekt@kit.dk

Links

Kunstprojekt
Tidligere flygtninge
Kunstprojekt København

Nordea Fonden
Følg udstillingen på de sociale medier