HVEM ER VI
- En kunst- og læringsplatform om identitet og kultur baseret på fortællinger fra formidlere med flygtningebaggrund
HVEM ER VI er en læringsplatform, hvor vi gennem en dialogbaseret tilgang til undervisning bruger kunsten som værktøj til at skabe samtaler om identitet og kultur mellem skoleelever og tidligere flygtninge fra hele Danmark.
Læringsforløbene omhandler kulturel, værdimæssig, social og religiøs mangfoldighed. Alle forløb varetages af én af vores øvede historiefortællere og tidligere flygtninge, samt en skoleformidler som står for det faglige indhold. Eleverne bliver i stand til at sætte sig i andres sted, indgå i fordomsfrie dialoger og forstå kulturel kompleksitet. Vi diskuterer blandt andet forskellige perspektiver på demokrati, religion, køn og ligestilling, tilhørsforhold og identitetsfølelse.
Alle forløb understøtter gældende fag- og læringsmål for både folkeskolen og gymnasiale uddannelser.
”Vi ser HVEM ER VI som et vigtigt og nyskabende initiativ der kan bidrage til at fremme inkluderende læringsmiljøer uden mobning og diskrimination. Dertil er projektet et stærkt eksempel på kunstens og kulturens bidrag til bæredygtig udvikling i samfundet”
– Anna Enemark, Generalsekretær, den Danske UNESCO-nationalkommission.
LÆRINGSFORLØB
”HVEM ER VI undervisningsmateriale er det første i Danmark, der beskæftiger sig med det at have en dobbelt kulturel identitet. Kombinationen af tværfaglighed og muligheden for at behandle emner som identitet og selvrepræsentation med afsæt i flygtningetematikken udfylder et stort tomrum i skoleregi.”
– Signe Winther Brinkmann, Koordinator, skole og uddannelse, Randers Kommune.
” Det er en super flot og inspirerende udstilling, og det var et godt tilrettelagt forløb, der var meget nemt at gå til. Jeg var helt vild med det. Eleverne synes at Nawras´ personlige fortælling var vildt spændende, og du kunne høre en knappenål falde på gulvet, da han fortalte – til trods for, at der sad 48 børn og lyttede”
– Diana Kristoffersen Dybkjær, Lundgårdskolen, Herning
”Endnu en gang tusind tak for en fantastisk uge. Vi har virkelig nydt at have jer på besøg og vi har alle fået SÅ meget ud af det - både børn og voksne. Selv de kollegaer som ellers er svære at begejstre kunne slet ikke få armene ned i dag. Børnene har være på fra start til slut og har været langt mere aktive end vi har set dem før. TAK!”
- Betina Vium Andersson, Horsens Byskole
Vi ønsker at gøre op med ”de voksnes” polariserede debatkultur, ved at få børn og unge til at erstatte spørgsmålet om "fremmedhed over for danskhed" med spørgsmålet HVEM ER VI? Det skaber en læringssituation i stedet for en fastlåst fortælling om "os og dem".
Vi udbyder tre typer af undervisningsforløb til folkeskoler, efterskoler, gymnasier, højskoler og videregående læringsinstitutioner. Man kan vælge mellem:
1) refleksive forløb på 2-3 timer, hvor eleverne italesætter tanker, fordomme og holdninger til flerkulturelle temaer gennem dialogbaserede øvelser.
2) Portrætworkshop på 3 timer, hvor vi giver skoleelever redskaber til at beskrive sig selv i foto og tekst og vise andre sammenhænge og forskelle mellem eleverne, end dem de ser til dagligt.
3) Udvidede workshopforløb på 12 timer, hvor vi integrerer elementer fra både vores portrætworkshops og refleksive forløb. Over to undervisningsdage får eleverne kompetencer til at forstå og indgå i samtaler om almene menneskelige kulturelle, sociale, værdimæssige og religiøse forskelle.
Alle workshops kan ”skræddersyes” til den enkelte elevgruppe, så forløbenes temaer varierer efter alders- og klassetrin og underviserens ønsker. Se mere under udbuddet for din specifikke uddannelsesinstitution, alderstrin og fag.
HVEM ER VI tager afsæt i kunstprojektet 100% Fremmed? der gennem 250 portrætter repræsenterer de 167.000 mennesker der har fået asyl i Danmark siden 1956. Udstillingen foldes ud i klasserne og giver eleverne kompetence til bedre at forstå den visuelle kultur værket kommenterer på. Undervisningsmateriale og læringsforløb er udviklet i samarbejde med lærere, skolekonsulenter og projektets deltagere.